اشتغال به کار بازنشستگان مجاز است یا ممنوع

اشتغال به کار بازنشستگان مجاز است یا ممنوع

۱⃣ سازمان تامین اجتماعی با استناد به ماده (٩) قانون ساختار جامع رفاه و تأمین اجتماعی مدعیست مقررات جاری تامین اجتماعی, به متقاضیان جدید بازنشستگی ، افرادی که قبلاً بازنشسته شده اند و نیز کارفرمایانی که این قبیل افراد را بکار گمارده اند نیز تسری می یابد .

? این ماده قانونی مقرر داشته:

« ارائه تعهدات بیمه ای صندوق ها در قبال افراد عضو تحت پوشش بر اساس قاعده عدالت و تناسب میزان مشارکت و سنوات و میزان پرداخت حق بیمه و با تنظیم ورودی ها و خروجی های طبق محاسبات بیمه ای صورت می پذیرد » .

۲⃣ همچنین استدلال سازمان تامین اجتماعی این است که چون در بند (١۵) ماده (٢) قانون تأمین اجتماعی « بازنشستگی عبارت از عدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون » ذکر شده ، بنابراین تعریف مذکور در مورد بازنشستگانی که مطابق شرایط و مفاد قانون کار اشتغال بکار پیدا کنند مصداق نخواهد داشت .

۳⃣ البته جذب منابع مالی , موجب شده تا سازمان تامین اجتماعی اشتغال بکار پس از بازنشستگی را ( منوط به پرداخت حق بیمه ایام اشتغال ) مخالف قانون ندانسته لیکن این اشتغال بکار را به قطع پرداخت مستمری در این ایام مشروط نماید .

لذا از ابتدای سال ۱۳۹۵ , سازمان تامین اجتماعی با ابلاغ بخشنامه ای , این موضوع را به جدیت در دستورکار خود قرار داد.

۴⃣ ازسوی دیگر آیا در خاتمه اشتغال ( پس از بازنشستگی مجدد ) ، مستمری این قبیل افراد با احتساب سوابق ایجاد شده پس از بازنشستگی محاسبه میگردد ؟

و مزد و مزایای مشمول بیمه ایام اشتغال بکار مجدد ( که بعد از بازنشستگی انجام گرفته ) با مستمری قبلی که افزایش های سالانه ماده ٩۶ قانون هم در مورد آن اجرا گردیده , در محاسبه مستمری بازنشستگی دیده میشود ؟

که پاسخ مثبت است.

دیدگاه

دیدگاهها بسته شد.

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

captcha