پرداخت های غیرقانونی به هیئت مدیره و مدیرعامل

گرچه در مورد پرداخت های غیرقانونی کاری از دست حسابداران بر نمی آید اما آگاهی از قانون و اینکه چه امور غیرقانونی در شرکت در جریان است، اهمیت به سزایی دارد

با وجود صراحت قانون، در مورد ممنوعیت استفاده شخصی از اموال یا اعتبارات شرکت توسط رییس و اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل و تعیین مجازات جزایی به متخلفین(ماده ۲۵۸)

– در برخی از شرکت ها پرداخت های غیرقانونی زیر در اثر ضعف بازرسی مرسوم است:

???? پرداخت هزینه مسافرت و فوق العاده ماموریت خارج از کشور مدیران به همراه خانواده! حداقل دو بار در سال! و به بهانه شرکت در نمایشگاه های اروپایی و آمریکایی و …به منظور انجام مطالعات جهت نوسازی و تجهیز و توسعه شرکت در آینده!(حضور افراد خانواده الزامی است!) پرداخت عیدی، یا بابت مناسبت های تاریخی دیگر و یا پاداش های چپ اندر راستی! به عناوین دهن پر کن مانند جبران قسمت ناچیزی از خدمات گرانقدر جناب و … .

???? پرداخت های نقدی و غیرنقدی کلان به عنوان جایزه! مانند یک دستگاه اتومبیل که البته گاه با قرعه کشی(!) نصیب نور چشمی های مورد نظر می شود!

???? پرداخت اجاره یا رهن منزل مدیران! و هزینه های موبایل و بنزین و اب و برق شخصی مدیران! پرداخت هزینه های تعمیر اساسی اتومبیل مدیران که در مسیر شرکت(در حین انجام وظیفه!) آسیب دیده است. و تهیه کادوهای البته نا قابل چند میلیونی! برای امر خیر مدیران یا اعضای خانواده آنها و … .

???? باید توجه کرد که پاداش و حق حضور در جلسات با شرایط مذکور بعد از تصویب مجمع عمومی قابل پرداخت است، متاسفانه اغلب با توجیهات غلط که “بالاخره خودمان تصویب خواهیم کرد” و یا ” سالهاست که حق حضور جلسات xxx ریال است و حتما امسال نیز کمتر از آن نخواهد بود!” اعضای هیئت مدیره در طی سال مالی مبالغی را به طور علی الحساب دریافت می کنند! که به هیچ وجه توجیه قانونی ندارد.

همه این موارد از مصادیق استفاده غیر قانونی از اموال و اعتبارات شرکت با سوء نیت از اختیارات و بر خلاف منافع شرکت است.(ماده ۲۵۸)

منبع:http://iranaccplus.com

ماده ۲۵۸

– اشخاص زیر به حبس تادیبی از یک سال تا سه سال محکوم خواهند شد: ۱ – رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که بدون صورت دارایی و ترازنامه یا به استناد صورت دارایی و ترازنامه مزور منافع موهومی‌را بین صاحبان سهام تقسیم کرده باشند. ۲ – رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که ترازنامه غیر واقع به منظور پنهان داشتن وضعیت واقعی شرکت به صاحبان سهام ارائه یا‌منتشر کرده باشند. ۳ – رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که اموال یا اعتبارات شرکت را برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا برای شرکت یا‌مؤسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع می‌باشند مورد استفاده قرار دهند. ۴ – رئیس و اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که با سوء نیت از اختیارات خود بر خلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا به خاطر‌شرکت یامؤسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذینفع می‌باشند استفاده کنند.

دیدگاه

دیدگاهها بسته شد.

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

captcha