انحلال اشخاص حقوقی در قانون مالیات های مستقیم

انحلال اشخاص حقوقی در قانون مالیات های مستقیم

? اشخاص حقوقی که انحلال خود را اعلام نموده اند مکلف به تسلیم دو نوع اظهارنامه جداگانه می باشند.

? برای تعیین ماخذ مالیات انحلال اشخاص حقوقی باید ابتدا به درآمدها و هزینه های شخص حقوقی منحله از اول سال مذکور لغایت تاریخ انحلال شخص حقوقی در اداره ثبت شرکت ها رسیدگی نموده و سود یا زیان دوره مذکور را مشخص کرد .

? پس از تعیین سود و زیان مربوطه ترازنامه ای به تاریخ روز انحلال تهیه می گردد که ضمن منظور نمودن سود و زیان دوره انحلال ، دارایی های آن با رعایت تبصره های ۱ و ۲ ماده ۱۱۵ تعیین شده و سپس بدهی ها و سرمایه پرداخت شده و اندوخته ها و مانده سودهایی که مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده است ، از آن کسر می گردد و در نتیجه ماخذ محاسبه مالیات انحلال شخص حقوقی حاصل می گردد.

? مالیات مربوط به آخرین دوره عملیات شخص حقوقی که منحل می شوند (به استثنای مالیات مقطوع دارایی های املاک و سهام یا سهم الشرکه یا حق تقدم سهام شرکت ها ) ، به نرخ ۲۵ درصد موضوع ماده ۱۰۵ ق.م.م می باشد .

? اشخاص حقوقی منحله پس از انحلال نیز باید باید جهت ختم امر تصفیه نسبت به اخذ و پلمپ دفاتر قانونی اقدام نمایند ، و چنانچه بعد از پرداخت مالیات های موضوع ۱۱۴ لغایت ۱۱۶ درآمدی کسب نمایند که مشمول مالیات مقطوع فصل املاک و سهام یا سهم الشرکه و حق تقدم سهام ( نرخ ماده ۵۹ و تبصره های ماده ۱۴۳ ) نباشد ، طبق مقررات مشمول مالیات بردرآمد خواهد بود .

دیدگاه

دیدگاهها بسته شد.

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

captcha