اوراق قرضه دولتی چیست؟

اوراق قرضه دولتی چیست؟

اوراق قرضه دولتی آن دسته از اوراق بدهی است که توسط دولت منتشر می‌شود تا از مخارج دولت حمایت کند.

اوراق قرضه دولت فدرال در ایالات متحده، شامل اوراق قرضه پس انداز، اوراق قرضه خزانه، اوراق خزانه مصون از تورم (TIPS) می‌باشد. قبل از سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی، ریسک‌های مربوط به این اوراق از قبیل ریسک کشور، ریسک سیاسی، ریسک تورم، ریسک نرخ بهره و … باید بررسی گردد. البته دولت‌ها معمولاً ریسک اعتباری پایینی دارند.

اوراق قرضه دولتی به زبان ساده

دولت با انتشار اوراق قرضه درواقع اقدام به دریافت وام می‌نماید. به این صورت که خریداران این اوراق پولی را بابت خرید این اوراق به دولت پرداخت می‌کنند و در ازای آن بهره دریافت می‌نمایند.

همچنین در سررسید اوراق قرضه، اصل پول خود را نیز دریافت می‌کنند. علاوه بر دولت‌ها، شرکت‌ها نیز اوراق قرضه منتشر می‌کنند اما به دلیل این که ریسک اعتباری اوراق قرضه دولتی کمتر است، بازده این اوراق نیز نسبت به اوراق قرضه شرکتی کمتر می‌باشد.

درواقع دولت‌ها می‌توانند با خرید و فروش اوراق قرضه دولتی، عرضه پول در اقتصاد را کنترل نمایند. مثلاً با انتشار اوراق قرضه، دولت نقدینگی سرگردان جامعه را جمع‌آوری نموده و عرضه پول کاهش می‌یابد. همچنین دولت می‌تواند اوراق قرضه‌ای را که منتشر کرده است، خریداری نماید. بدین ترتیب مقدار زیادی پول وارد اقتصاد شده و عرضه پول افزایش می‌یابد.

میزان ریسک اوراق قرضه دولتی بیشتر از همه، به ریسک کشور منتشرکننده آن بستگی دارد. ریسک این اوراق در ایالات متحده، حداقل است. این امر به دلیل آن است که امریکا از رتبه اعتباری مطلوبی برخوردار است و حتی اگر نکولی صورت گیرد، به دلیل بالا بودن میزان مالیات دریافتی در این کشور، امکان تهاتر با مالیات برای دارندگان اوراق قرضه دولتی وجود دارد.

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

captcha