تعاریف دارائی – سرمایه گذاری – بدهی و …

دارایی های جاری
تعریف: عبارتند از وجوه نقد و سایر منابعی که انتظار می رود طی یک سال یا یک دوره عملیاتی موسسه به فروش رفته , وصول شده و یا مصرف شوند.
وجوه نقد موسسه در حسابهای صندوق و بانک , سرمایه گذاری های کوتاه مدت موسسه در اوراق قابل داد و ستد حساب های دریافتنی, اسناد دریافتنی , موجودی های کالا , ملزومات مصرفی و پیش پرداختها مثالهایی از دارایی های جاری هستند.
* سرمایه گذاری های بلند مدت
” سرمایه گذاری در اوراق قرضه با سر رسید بیش از یک سال و همچنین خرید سهام سایر شرکتها به منظور نگهداری این سهام برای مدتی بیش از یک سال به عنوان سرمایه گذاری های بلند مدت در ترازنامه طبقه بندی می شوند”
* اموال, ماشین آلات و تجهیزات
” دارایی های مشهود و طویل العمری که به منظور تولید و فروش محصول یا خدمت مور استفاده قرار می گیرند به عنوان اموال, ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی می شوند”
زمین, تاسیسات زمین, ساختمان, تاسیسات ساختمانی, ماشین آلات و تجهیزات, وسایط نقلیه و اثاثه اداری مثال هایی از گروه اموال و ماشین و تجهیزات هستند. در گذشته به این گروه از دارایی ها اصطلاحا ” دارای های ثابت ” گفته می شد.
* دارایی های نا مشهود
” منابع طویل العمری که فاقد وجود فیزیکی بوده و در تولید و فروش محصول یا خدمت مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان دارایی نامشهود طبقه بندی می شوند. حق الامتیازها, علایم تجاری , حق انتشار, حق الاختراع و سرقفلی مثالهایی از دارایی های نامشهود هستند.
* سایر دارایی ها
” کلیه دارایی هایی را که نتوان در گروههای چهارگانه فوق طبقه بندی کرد به عنوان سایر دارایی ها شناسایی می کنند.
مطالبات بلند مدت موسسه , هزینه های تاسیس و هزینه های قبل از بهره برداری نمونه هایی از این نوع دارایی ها هستند.

* طبقه بندی بدهی ها
بدهی موسسات را براساس سررسید آنها به دو گروه ” بدهی های جاری” و “بدهی های بلند مدت” طبقه بندی می کنند.
* بدهی های جاری
” بدهی های جاری تعهداتی هستند که قرار است طی یک سال آینده و یا یک دوره عملیاتی باز پرداخت شوند” حساب های پرداختنی , اسناد پرداختنی, حقوق پرداختنی, بهره پرداختنی, مالیات پرداختنی, تسهیلات کوتاه مدت پرداختنی مثالهایی از بدهی های جاری هستند.
* بدهی های بلند مدت
” بدهی ها و تعهداتی هستند که سر رسید آنها در بیش از یک سال یا یک دوره عملیاتی فرا خواهد رسید” اسناد و حساب های پرداختنی بلند مدت, اوراق قرضه پرداختنی بلند مدت و تسهیلات و وامهای پرداختنی بلند مدت مثالهایی از این نوع بدهی ها هستند. در پایان سال مالی بخشی از بدهی های بلند مدت که طی سال آینده باز پرداخت خواهد شد می بایست به عنوان بدهی جاری گزارش شود.
* ارزش ویژه حقوق صاحبان موسسه
” ارزش ویژه عبارتند از حقوق صاحب یا صاحبان موسسه روی دارایی ها”
در موسسات فردی, ارزش ویژه شامل سرمایه صاحب موسسه و سود یا زیان باقیمانده در موسسه است. یاد آوری می شود که در صورتحساب سرمایه برداشت صاحب موسسه از حساب سود یا زیان سال جاری کسر می شود و باقیمانده سود و زیان با سرمایه جمع یا تفریق می شود تا مبلغ ارزش ویژه بدست آید.
نحوه انعکاس بدهی های جاری , سپس بدهی های بلند مدت و نهایتا ارزش ویژه را در ترازنامه گزارش می کنند.
* طبقه بندی اقلام سود وزیان
ساختار صورت سود وزیان و اقلام مندرج در آن در موسسات خدماتی , بازرگانی و تولیدی بسیار متفاوت است. در مورد موسسات تولیدی نیز ساختار صورت سود وزیان شباهت زیادی با موسسات بازرگانی دارد.
* طبقه بندی درآمدها
درآمدهای موسسات خدماتی را می توان با توجه با نیاز اطلاعاتی مدیریت به دو طبقه درآمدهای عملیاتی و در آمد های غیر عملیاتی تفکیک کرد.
* درآمدهای عملیاتی: درآمدهایی هستند که در راستای ماموریت و اهداف اصلی موسسه کسب شده اند.
* درآمدهای غیر عملیاتی: درآمدهایی هستند که از محل فعالیتهایی به جز آنچه که در ماموریت اصلی موسسه تعیین شده است کسب شده اند .
* طبقه بندی هزینه ها
نحوه طبقه بندی هزینه ها در هر موسسه به سیستم حسابداری بهای تمام شده در آن موسسه بستگی دارد و سیستم حسابداری بهای تمام شده متاثر از نوع فعالیت موسسه و نیاز اطلاعاتی مدیران آن است.

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

captcha