قیمت تسویه درآتی سکه 

 

قیمت تسویه درآتی سکه

قیمت تسویه، قیمتی است که روزانه پس از پایان جلسه معاملات توسط بورس به منظور به روزرسانی حساب ها محاسبه و اعلام می شود و  سود و زیان معامله گران  بر اساس آن سنجیده می شود.

این قیمت  مبنای معاملات روز بعد نیز بوده و تسویه نقدی نیز بر اساس قیمت تسویه محاسبه میگردد.

به عنوان مثال فرض کنید فردی یک موقعیت خرید به قیمت ۱۱,۳۰۰,۰۰۰ ریال در سررسید اسفند اخذ میکند قیمت تسویه نیز ۱۱,۳۰۰,۰۰۰ محاسبه می شود و فقط ۳ هزار تومان کارمزد از حساب وی کسر میشود. روز بعد با فرض حفظ موقعیت،در صورتیکه قیمت تسویه ۱۱,۳۵۰,۰۰۰ محاسبه شود فرد ۵۰۰,۰۰۰ ریال سود کرده و به طور مثال اگر تسویه ۱۱,۲۵۰,۰۰۰ محاسبه شود، فرد به عنوان یک خریدار ۵۰۰,۰۰۰ ریال زیان خواهد کرد.

توضیح محاسبه قیمت تسویه روزانه در نیم ساعت پایانی  بازار اتی سکه   با ذکر مثال

قیمت تسویه روزانه، میانگین وزنی قیمت معاملات انجام شده ، طی نیمساعت پایانی جلسه معاملاتی است. چنانچه حجم معاملات انجام شده در نیم ساعت پایانی ، بیشتر از ۲۰ % از حجم کل معاملات همان روز باشد ؛

مثال :

فرض کنید طی یک جلسه معاملاتی در یک سررسید ۱۰۰۰ معامله انجام شده باشد. ۲۸۰ عدد از کل معاملات در نیم ساعت پایانی بازار(۷:۰۰-۶:۳۰) انجام شده باشد.در این حالت با توجه به اینکه تعداد معاملات انجام شده در نیم ساعت پایانی برابر با ۲۸ % (یعنی بیش از ۲۰ درصد) از حجم کل معاملات است در نتیجه برای محاسبه قیمت تسویه از میانگین وزنی قیمت معاملات انجام شده طی نیم ساعت پایانی جلسه معاملاتی استفاده می شود.

نحوه محاسبه قیمت تسویه، چنانچه حجم معاملات انجام شده در نیم ساعت پایانی ، کمتر یا مساوی ۲۰ % حجم کل معاملات همان روز باشد ؛ در مثال بعدی تشریح خواهد.

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

captcha