مراحل شکایت از برگ تشخیص

مراحل شکایت از برگ تشخیص

در قانون، مراحل مختلف و متعددی را برای اعتراض به مالیات اعلامی از سوی اداره های مالیات پیش بینی شده که باید اصناف و مودیان مالیاتی با این قانون به خوبی آشنا باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع مالیات از اصناف به خصوص بحث مالیات بر ارزش افزوده، از زمان اجرای همه جانبه این قانون، باعث اختلافات زیادی در بین مردم به خصوص کسبه شده است. آنها بارها گفته اند در این باره اعتراض دارند و البته سازمان مالیاتی هم متعهد شده با برگزاری کلاسهایی، آموزش لازم را به اصناف و مودیان مالیاتی بدهد.

با این حال باز هم برخی از مودیان مالیاتی در سرویس مشکلات مردم کامنت می گذارند و می گویند برای اعتراض به برگه تشخیص مالیات خود باید چه کنند.
از آن جمله، مخاطبی به نام محمود یوسفی در این باره نوشته: سلام ، بنده در شهریور ۱۳۹۲ جواز کسب مشاوره املاک دریافت کردم در بندرعباس، و هر سه ماه یک بار طبق قولنامه ارزش افزوده معاملات را پرداخت نموده ام ولی به تازگی فرمی از مالیات برایم درب مغازه آمده که برای هر سه ماه علی الراس مبلغ نود میلیون ریال درامد سه ماه حساب کرده و بر همین اساس ۹ درصد ارزش افزوده را هم حساب کرده در صورتیکه بنده در ۶ ماه اول سال ۹۲ اصلآ کار نکردم چون جواز نداشتم و اتحادیه هم فرم قولنامه را در اواخر شهریور ۹۲ به من داده است. حال با اعتراض به دارایی میگویند ما مطابق املاکی های دیگر حساب میکنیم… این انصاف است ؟ چرا بنده باید در دولت تدبیر و امید که خود از طرفداران آن هستم ۶ ماه نبوده و کار نکرده را بپردازم و چرا همسان دیگر املاکی های قدیمی که ۲۰ و یا ۳۰ ساله هستند.

امکان اعتراض قانونی در چند مرحله

به این مخاطب یا سایر اشخاصی که به برگه تشخیص مالیاتی خود معترض هستند، می توان نکاتی را یادآور شد که در اعتراض به برگه تشخیص به کار بگیرند تا شاید مشکل آنها حل شود.

مودی معترض می تواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا به وسیله وکیل تام الاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک، کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید.
رئیس اداره مالیات موظف است پس از ثبت درخواست (اعتراض) مودی در دفتر (در سیستم) مربوط و ظرف مهلتی که ۳۰ روز از تاریخ مراجعه نباشد به موضوع رسیدگی و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست، آن را رد و مراتب را ظهر برگ تشخیص درج و امضا نماید ودر صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را موثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد و نظر او مورد قبول مودی قرار گیرد، مراتب ظهر برگ تشخیص منعکس و به امضای مسئول و مودی خواهد رسید و هرگاه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مودی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد موثر تشخیص ندهد باید مراتب را مستدلا در ظهر برگ تشخیص منعکس و پرونده امر را برای رسیدگی به هیات حل اختلاف ارجاع کند.

گر دلایل و اسناد و مدارک ابرازی در رد یا تعدیل درآمد مشمول مالیات مندرج در برگ تشخیص موثر واقع نگردد، پرونده به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع خواهد شد و رای هیات با اکثریت آرا، قطعی و لازم الاجرا است. مگر اینکه مودی ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای به وی بطور کتبی اعتراض کند که در این صورت پرونده جهت رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر ارسال خواهد شد.
رای هیات تجدید نظر قطعی و لازم الاجراست، در این حالت حوزه مالیاتی بلافاصله پس از دریافت رای نسبت به صدور برگ قطعی می تواند اقدام می نماید.
مودی می تواند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی، به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی، با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقص رای و تجدید رسیدگی را درخواست کنند.
مودی پس از دریافت رای ظرف یک ماهه مزبور با شرط اینکه وثیقه مبلغ مالیات مورد اعتراض خود را به اداره امور مالیاتی مربوطه تحویل داده باشد وقت دارد نسبت به رای در شورای عالی مالیاتی اعتراض کند.
شورای عالی مالیاتی نیز موظف است بدون ورود به ماهیت امر صرفا از لحاظ رعایت تشریفات و کامل بودن رسیدگی های قانونی و مطابقت مورد با قوانین و مقررات موضوعه به موضوع رسیدگی و مستندا به جهات و اسباب و دلایل قانونی رای مقتضی بر نقض آرای هیات های حل اختلاف مالیاتی و یا رد شکایت مزبور صادر نماید، رای شعبه با اکثریت مناط اعتبار است و نظر اقلیت باید در متن رای قید گردد.
درمواردی که رای مورد شکایت از طرف شعبه (شورای عالی مالیاتی) نقض می گردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیات حل اختلاف مالیاتی دیگر ارجاع خواهد شد و درصورتی که درآن محل یک هیات بیشتر نباشد به هیات حل اختلاف مالیاتی نزدیکترین شهری که با محل مزبور در محدوده یک استان باشد ارجاع می شود. رایی که بدین ترتیب صادر میشود قطعی و لازم الاجرا است. حکم این ماده درمواردی که آرای صادره از هیاتهای حل اختلاف مالیاتی توسط دیوان عدالت اداری نقض می گردد نیز جاری خواهد بود.
همچنین در مورد مالیات های قطعی موضوع این قانون و مالیات های غیر مستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد و به ادعای غیر عادلانه بودن مالیات مستندا به مدارک و دلایل کافی از طرف مودی شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی شود وزیر امور اقتصادی و دارایی می تواند پرونده امر را به هیاتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع نماید. رای هیات به اکثریت آرا قطعی و لازم الاجرا است.

چنانچه مشاهده می شود مودی مالیاتی می تواند در مراحل مختلف، اعتراض خود را نسبت به مالیاتی که برای او تعیین کرده اند، اعلام و پیگیری کند.

 

 

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

captcha