مراحل رفع سوء اثر چک

مراحل رفع سوء اثر چک
۱- ‌‌تأمین موجودی
‌صاحب حساب جاری ، مبلغ مندرج در متن چک برگشت‌شده را بحساب جاری خود واریز کرده و پس از دریافت مبلغ چک توسط ذی‌نفع چک ، بانک نسبت به رفع سوءاثر از آن براساس صورتحساب مشتری اقدام لازم را می‌کند.
۲- ‌‌ارائه لاشه چک به شعبه
صاحب حساب جاری یا وکیل قانونی وی پس از اخذ لاشه چک، جهت رفع سوءاثر آن را به شعبه ارائه می‌کند.
‌۳- ‌‌ارائه رضایتنامه محضری ذی‌نفع چک به شعبه
صاحب حساب جاری مبلغ چک را به ذی‌نفع پرداخت کرده اما لاشه چک (به دلایل مختلف ازجمله مفقودشدن ، به سرقت‌رفتن ، سوختن و‌‌…) به شعبه تحویل نمی‌شود. ‌‌در این هنگام ذی‌نفع چک با حضور در دفترخانه اسنادرسمی رضایت خود را نسبت به چک مورد نظر اعلام کرده و صاحب حساب جاری با ارائه رضایتنامه ممهور به مهر دفترخانه به بانک ، درخواست رفع سوءاثر از چک مورد نظر را می‌کند.

۴- واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدودکردن آن بمدت دو سال
چنانچه دسترسی به ذی‌نفع چک امکان‌‌پذیر نبوده و صادرکننده چک قادر به ارائه لاشه چک یا رضایتنامه محضری ذی‌نفع به بانک نباشد ، مشتری می‌تواند معادل وجه چک یا چک‌‌های برگشتی ر ا بحساب جاری خود واریز و از شعبه کتبا درخواست کند که مبلغ یا مبالغ واریزی به‌حساب جهت پرداخت چک یا چک‌‌های برگشتی نزد شعبه مسدود کردن و تا تعیین تکلیف قطعی چک یا حداکثر بمدت ۲۴‌ماه قابل برداشت نباشد. این امر در صورتی است که حساب جاری مشتری نزد شعبه مفتوح و توسط مراجع قضایی مسدود نشده

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

captcha