مطالبه و وصول حق بیمه کارگران حتی در مقابل خودداری کارفرما

مطالبه و وصول حق بیمه کارگران حتی در مقابل خودداری کارفرما

درصورت خودداری کارفرما از ارسال صورت مزد یا حقوق بیمه‌شدگان ،سازمان تأمین‌اجتماعی می‌تواند حق‌بیمه را رأسا تعیین و از کارفرما مطالبه و وصول کند.

مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان قم گفت: درصورت خودداری کارفرما از ارسال صورت مزد یا حقوق بیمه‌شدگان به ترتیبی که در آیین‌نامه طرز تنظیم و ارسال صورت مزد آمده،سازمان تأمین‌اجتماعی می‌تواند حق‌بیمه را رأسا تعیین و از کارفرما مطالبه و وصول کند.
سید مجتبی موسوی با اعلام این مطلب افزود:کارفرما مکلف است طبق ماده ۳۹ قانون تأمین‌اجتماعی لیست و حق‌بیمه کارکنان خود مربوط به هر ماه را تا آخرین روز ماه بعد و درخصوص کارگاه‌های مشمول قانون معافیت از پرداخت حق‌بیمه سهم کارفرما تا میزان پنج نفر کارگر تا آخرین روز ۲ ماه بعد به سازمان ارسال و پرداخت کند.

وی با اشاره به ماده ۴۰ قانون تأمین‌اجتماعی درصورت عدم پرداخت حق‌بیمه از سوی کارفرمایان عنوان کرد:این سازمان درخصوص شرکت‌های حقوقی که لیست و حق‌بیمه کارکنان خود را پرداخت نمی‌کنند،می‌تواند از طریق دستمزد مبنای پرداخت مالیات،حق‌بیمه کارکنان را تعیین کند یا هزینه‌های حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های مرتبط با آنها مندرج در اظهارنامه مالیاتی شخص حقوقی موجود در حوزه مالیاتی مربوط به آن سال مالی که براساس آن حق‌بیمه پرداخت و صورت مزد و حقوق تسلیم نشده است را مبنای محاسبه و مطالبه حق‌بیمه قرار دهد.

موسوی متذکر شد:درصورتی که نتوان از دو طریق مذکور به میزان تعداد کارکنان شاغل شخص حقوقی و دستمزد مربوطه دست یافت،این اختیار به سازمان داده شده که با بررسی کارشناسی و با درنظر گرفتن ظرفیت مندرج در پروانه فعالیت کارگاه یا حتی با استفاده از تعداد کارکنان شاغل در فعالیت‌های مشابه به تعداد کارکنان شخص حقوقی و صورت مزد یا حقوق آنها دست یابد.

مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان قم درخاتمه گفت:پس از محاسبه حق‌بیمه مراتب به کارفرما یا کارفرمایان مربوطه ابلاغ و درصورت اعتراض آنان به مبلغ حق‌بیمه و یا تعداد افرادی‌که حق‌بیمه آنان مورد مطالبه قرار گرفته،مراتب در هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات رسیدگی و پس از قطعیت بدهی‌،سوابق ایجادی مطالبه می‌شود.

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

captcha