درچه موقعی یک حقوق بگیر ملزم به ارائه اظهارنامه می شود؟

درچه موقعی یک حقوق بگیر ملزم به ارائه اظهارنامه می شود؟

درچه موقعی یک حقوق بگیر ملزم به ارائه اظهارنامه می شود؟Reviewed by میثم حاجی محمدی on Jan 9Rating: 3.5درچه موقعی یک حقوق بگیر ملزم به ارائه اظهارنامه می شود؟به نام خدا و سلام به شما ، یک نکته مهم که کمتر کسی به آن توجه می کند و البته یک راهکار خیلی خوب نیز محسوب می شود ارائه اظهارنامه توسط حقوق بگیران باشد. شاید این سوال به ذهن شما خطور کند؟ کی و چرا ؟اجازه بدهید پاسخ این سوال را ریشه ای تر بررسی کنیم. هر ساله مبلغی به عنوان معافیت از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می شود که طبق آن بخشنامه مبلغی به عنوان سقف معافیت مالیاتی در نظر گرفته می شود.

به نام خدا و سلام به شما ، یک نکته مهم که کمتر کسی به آن توجه می کند و البته یک راهکار خیلی خوب نیز محسوب می شود،منظور ارائه اظهارنامه توسط حقوق بگیران می باشد. شاید این سوال به ذهن شما خطور کند،چرا و چگونه ؟اجازه بدهید پاسخ این سوال را ریشه ای تر بررسی کنیم. هر ساله مبلغی به عنوان معافیت از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می شود که طبق آن بخشنامه مبلغی به عنوان سقف معافیت مالیاتی در نظر گرفته می شود. روال کار هم به این صورت است که مثلاً معافیت یک سال ۱۳۸,۰۰۰,۰۰۰ میلیون می باشد حسابدار مبلغ را تبدیل به ماه می کند حاصل مثلاً ۱۱,۵۰۰,۰۰۰ریال می گردد. شما به عنوان حسابدار ، کل حقوق و مزایا تا حد ۱۱،۵۰۰،۰۰۰ریال معاف محسوب نموده و مابقی را مثلا به نرخ بخشنامه ۱۰ درصد در نظر می گیرید؟
سوال اینجاست فردی که مجموع دریافتی در طول سال بیشتر از ۱۳۸،۰۰۰،۰۰۰ نبوده ، چه تکلیفی دارد؟ فرض کنید ایشان در ماه اول و دوم ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ریال و در ماههای بعدی، حقوق زیر حد نصاب دریافت کرده است. حسابدار هم بابت دو ماه اول نرخ ۱۰ درصد را اعمال نمود است، حال آنکه کارمند ادعا می کند کل کاکرد یکسال منطبق با حد نصاب بوده و نباید هیچگونه مالیاتی پرداخت نماید!

سازمان امور مالیاتی یک راهکار پیش روی این مشکل قرارداده است

طبق ماده ۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم جمهوری اسلامی ایران، اضافه پرداختی بابت مالیات درآمد حقوق طبق مقررات این قانون مسترد خواهد شد
مشروط بر این که بعد از انقضای تیر ماه سال بعد تا آخر آن سال با درخواست کتبی‌حقوق بگیر از اداره امور مالیاتی محل سکونت مورد مطالبه قرارگیرد.اداره امور مالیاتی مذکور موظف است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم‌درخواست رسیدگی‌های لازم را معمول و در صورت احراز اضافه ‌پرداختی و نداشتن بدهی قطعی دیگر در آن اداره امور مالیاتی نسبت به استرداد اضافه پرداختی از محل وصولی‌های جاری اقدام کند. در صورتی که ‌درخواست‌کننده بدهی قطعی مالیاتی داشته باشد اضافه پرداختی به ‌حساب بدهی مزبور منظور و مازاد مسترد خواهد شد.
وقتی موضوع را از طریق یکی از کارشناسان امور مالیاتی پیگیری کردم به این نتیجه رسیدم که کارمند می بایست میزان درآمد خود را در قالب اظهارنامه به حوزه مالیاتی پرداخت کننده حقوق ارائه نماید.

منبع خبر: پرشین حساب

دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

captcha