مقدمه حسابداری مالی

مقدمه حسابداری مالی

از آن جائی که موسسات به قصد کسب درآمد یا خدمت ایجاد می شوند، مسائل مالی آن ها در راس امور قرار می گیرد. به همین خاطر نیز نگاهداری مسائل مالی موسسه اعم از حقوق صاحبان سهام – حساب های بدهکاران و بستانکاران و میزان موجودی های آن اهمیت اساسی دارد.
در همین راستا شغل حسابداری از زمانی ایجاد گردید که حجم فعالیت موسسات از حد معینی بیشتر شد، و عملا بخش حسابداری محل ثبت و ضبط و نگاهداری مستندات مالی هر موسسه قرار گرفت. در نتیجه شغل حسابداری از ملزومات اولیه و الزامی ادامه فعالیت هر موسسه بوده و صحت اطلاعات آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.
باید توجه داشت که تصمیم گیری صحیح و به موقع، رمز موفقیت موسسات است و این مهم دست یافتنی نیست مگر زمانی که اطلاعات صحیح و به موقع در اختیار استفاده کنندگان از اطلاعات قرار گیرد.

طیف وسیع استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری به طور کلی به دو دسته تصمیم گیرندگان درونی و بـیرونی سازمان تقسیم می شود:
دسته اول که شامل مدیران اجرایی می باشند و اطلاعات حسابداری را برای برنامه ریزی، کنترل، هماهنگی و تصمیم گیری لازم درباره عملیات موسسه مورد استفاه قرار می دهند.
و دسته دوم شامل سهامداران، سرمایه گذاران بالقوه، بستانکاران، بانک ها و موسسات اعتباری، تحلیل گران مالی و اقتصادی، اتحادیه کارگری و مراجع مالی و اقتصادی دولتی هستند.

قابل ذکر است که کاهش احتمال بروز خطا در حساب ها از زمانی شروع شد که حسابداری دوبل در ایتالیا ابداع گردید و در پی آن قوانین و استانداردهائی در نحوه ثبت وقایع مالی و صدور اسناد تنظیم شد، و از آن به بعد اطلاعات آن مبنای بلامنازعه برای آگاهی از بدهی ها، طلب ها و موجودی های یک موسسه قرار گرفت.
این مطلب بدان خاطر ذکر شد که بدانیم کار حسابداری با تهیه نرم افزار به دقت نمی رسد و نظارت دائمی کارشناسان بر آن الزامی خواهد بود.
مشاغل تحت پوشش این حرفه شامل حسابدارهای خرید – صدور سند (ثبت هزینه یا پرداخت وجوه ) – حسابداری فروشخزانه داری و بودجه هستند، که در موسسات بازرگانی و یا فاقد حسابداری صنعتی سیستم های انبارحقوق و دستمزد و اموال نیز از توابع حسابداری خواهند بود.

مطالب مرتبط با حسابداری مالی

نام شما (الزامی)

آدرس پست الکترونیکی شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

captcha